Thursday 22 August 2019

SUMPAH AKU MENYERAH !!! SKYTREX ADVENTURE MELAKA . 06/08/19

ASSALAMUALAIKUM...

Semestinya korang seronok dan terasa nak mencuba adventure yang ada dekat Skytrex Melaka tu kan. Lagi-lagi bagi mereka yang mengemari aktiviti lasak seperti Kak Jie (tangan didada mata memandang atas hahaha) . Okay ... Jie mengaku, Jie memang minat tapi untuk lakukan tu 1001 benda Jie nak kena hadam dulu . Lagi-lagi Skytrex dekat Melaka tu. Dah bertahun Jie nak kesana tapi tak ada kawan hehehe 

Pada 06/08/2019 impian Jie menjadi kenyataan!! Terima kasih Mira, Arina, Ainul dan Biha sebab berusaha untuk menjayakan aktiviti yang satu ni menjadi kenyataan walaupun pada mulanya kita hampir cancel diatas sebab-sebab tertentu. Tapi tengahari sebelum hari kejadian, Arina send satu gambar yang membuatkan Jie tak tahu nak reaksi macam mana . Terima kasih . Sepatutnya sesi kami pada 09:00 tapi kami telah terlambat dan terpaksa menukar sesi kepada 12:00. 

Mungkin masih pagi lagi, setelah kami tukar sesi kami kepada 12:00, kami telah tiba di Melaka pada pukul 09:20 (Jalan lapang siut). Bagi mengisi masa lapang, kami telah membuat keputusan untuk pergi bermain Bowling tapi bowling buka pukul 10:00 hahaha. Disebabkan kami dah sampai ke MITC, kami ternampak Planetarium Malacca dan terus kesana. Tapi agak pelik bila keadaan dekat sana macam tak terus dan dan banyak tumbuhan menjalar. Kalau nak tahu sebab apa dia tutup, boleh baca artikel ini --> SH : Planetarium Melaka Tak Selamat? <-- Disebabkan kami tak tahu yang keadaan dia begitu, kami kesana untuk mengambil gambar sementara menunggu bowling  buka.

Ngam 10:00, kami berlima terus menapak kembali ke pusat bowling. Tapi dia belum buka lagi pun, kita orang main redah je. Sementara menunggu tu kami beli minuman panas dari mesin air yang berada ditingkat bawah sebelum lepak kat tangga. Kita orang ingat tak ramai orang la, memandangkan haritu pun hari selasa. Sangkaan kami meleset sama sekali. Boleh tahan penuh juga dalam tu. Paling penting, kita orang salute giler dengan 3 orang brother yang main sebelah kita orang tu. Memanjang asyik strike aje, dah la bola laju.

Kami disini ✌
Dalam pukul 11:20 kami dah mula beransur pulang huhuhu ... tak nak lewat sampai sana lagi (taubat) hahaha . Sesampai sahaja dekat Skytrex kami disambut mesra walaupun pada mulanya kami lost juga sebab tak tahu kemana. Kami diminta isi borang sebelum menunggu satu lagi group yang akan berlepas bersama kami.

Seperti yang tertera dalam web mereka (Skytrex Melaka) terdapat 3 tahap yang boleh dipilih oleh peserta iaitu Little Dino (Beginner), Pahlawan Thrill (Intermediate), dan Extreme Warrior (Advance). Disebabkan Kak Jie ni nak sangat naik SkyBike, makanya kami telah memilih tahap tertinggi sekali.

Bagi tahap tertinggi, terdapat 21 cabaran yang berbeza selepas tolak tambah flying fox dan beberapa lagi cabaran untuk satu point ke point seterusnya dan sampai ke titik terakhir (Kalau tak silap la) .

Ini titik permulaan semua pengembaraan kami bermula . Kak Jie tak tahu la berapa tingginya tangga tu, tapi memang banyak kali Kak Jie berhenti untuk rehat masa naik tangga ni . Stamina Jie memang hancur giler hahaha ... rasa berat je badan (walaupun tahu badan memang berat) hihihi ...  siap mengira lagi tu berapa banyak tangga lagi sebelum sampai kat atas . Kalau nak kata gayat, Jie tak gayat . Tapi nak bawak badan memanjat tu ermmm . Untuk ke tempat seterusnya, kita akan lakukan flying fox .

Dalam banyak-banyak cabaran kecuali yang memanjat tu, cabaran UFO dengan Hanging Pole memang mencabar. Masa tu sel-sel otak Jie ni sampai tak boleh nak berfungsi dengan waras mencari trick untuk melepasi cabaran tu. Masa dekat hanging pole tu, Jie dah rasa "Apasal la aku tak ikut Arina dengan Ainul tadi" hahaha ... tegang weh urat-urat kat kaki. Berlari-lari pulak tiang ni masa aku datang.

Masa dekat UFO lagi la, boleh pulak dalam otak Jie berimaginasi yang kalau Jie melompat atas tali-tali tu, Jie akan terlompat ke tali seterusnya. Hahaha.

Tapi paling penting, Jie dapat ke tujuan utama Jie!! SKYBIKE!! okay, puas hati.

Sumpah !! Apa yang Jie boleh katakan better sebelum korang nak kesana kuatkan dulu stamina kaki dengan tangan . Kalau tak, mau tegang urat semua nanti. Tak pasal-pasal injured dekat atas sana tu.

Nak tahu maacam mana the real experience yang Jie dan rakan-rakan boleh tengok video ni . Special make by Amirah99 . Thanks Mira :)


Selepas puas memanjat, kami berhenti dekat Masjid terdekat untuk membersihkan diri dan solat sebelum kedestinasi seterusnya ... SEOUL GARDEN !! Dah banyak bakar lemak kan. Meh la kita dapatkan balik lemak-lemak yang tinggal tu hahaha ...

Perut sudah kenyang, hati sudah senang kita pergi lepaskan stress . Pergi berjimba . Lepas penat berjimba kita pulang la.

Done short vacay. Nanti Jie update lagi trip akn datang ... daaaa

No comments:

Post a Comment