Wednesday 16 October 2019

BERCUTI DI ZOO JOHOR . 09/09/19

ASSALAMUALAIKUM ...

Apa yang korang buat kalau bercuti? Jie yakin ramai yang pergi bercuti dan meluangkan masa bersama dengan keluarga tercinta. Untuk mereka yang ada anak kecik, mana tempat yang sesuai untuk bawa mereka. Kalau pergi tempat biasa-biasa mesti susah nak kawal dan paling penting mereka mesti cepat meragam.

Oleh itu, Jie nak suggest korang untuk pergi ke ZOO JOHOR. Kenapa zoo johor?

Zoo Johor ini menjadi pilihan Jie sebab paling penting TIKET dia murah. Jujur Jie cakap, ini adalah zoo paling murah yang pernah Jie masuk. Siapa tak suka masuk zoo kan. Boleh tengok haiwan-haiwan yang susah dan mungkin kita takkan nampak dekat luar. Okay berbalik kepada tiket. Harga dia cuma :-

DEWASA ( RM2 ) dan KANAK-KANAK ( RM1 )

Jadi memang tidak terasa sangat kalau nak pergi dengan keluarga yang mempunyai ahli yang ramai. Macam Jie, haritu 12 orang pergi baru kena berapa ringgit. Dekat sana pun, korang boleh rasai pengalaman pegang ular, naik kuda, bagi unta makan dan pelbagai lagi.

Dalam zaman pembangunan ni, banyak spesis yang telah pupus dan mungkin angka spesis tersebut sangat sedikit sehingga kan sukar untuk kita lihat mereka di luar. Jadi dekat Zoo Johor ni, korang boleh jumpa hampir 100 spesis yang berbeza. Contohnya Unta ! Dekat Malaysia ni mana la ada tempat nak jumpa Unta kan. Lain lah kalau dekat padang pasir.

Sejak tahun 1928 lagi zoo ini telah dibuka. Ini menjadikan Zoo Johor merupakan zoo di dalam bandar yang tertua di Malaysia. Zoo ini telah diasaskan oleh Almarhum Sultan Ibrahim Iskandar Al-Manyhur Ibni Abu Bakar @ Sultan Ibrahim II. Menarik kan. Siapa sangka, dalam kesesakan dan pembangunan di sana masih ada terselit dunia ciptaan manusia yang sangat menarik.

Haiwan apa je dekat sana?

Terlalu banyak dik, apa yang Jie ingat Harimau, Singa, Unta, Gajah, Monyet, Tenuk, Beruk, Kura-Kura, Anngsa, Badak  Air, Buaya, Burung Kasawari, Burung Enggang, Ular, Kancil, Rakun dan banyak lagi yang Jie pun lupa nama dia. Terlalu sainstifik untuk jie hihihi.

Walaupun dah banyak kali Jie datang ke Zoo Johor, Jie akan merasai pengalaman yang berbeza. Kali ini depan mata Jie sendiri, Jie dengar dengan telinga Jie sendiri singa mengaum. Bukan sekali tapi berkali-kali. Meremang dia jangan cakap la. Sampai tak nak gerak dari situ sebab terlalu kagum.

Tapi memang serius, untuk lawatan kali ini. Semua haiwan sangat aktif. Mungkin dah sampai waktu makan dia orang. Orait, panjang-panjang tulis pun takkan sama perasaan dia dengan korang alami sendiri. Percayalah!

Baik korang pergi dan rasai pengalaman itu sendiri. Tak payah pergi jauh-jauh untuk tengok haiwan yang pelbagai. Di Zoo johor semuanya ada. Ketahui lebih lanjut dekat page mereka ---- ZOO JOHOR ----

Okay Jie ada sediakan sedikit video masa Jie dekat sana. Enjoy It 




Kemana pula kita lepas ni? Tunggu ... 

No comments:

Post a Comment